Indul a Millenniumi Filmklub

Október 5-én este 7 órakor megint elindul a Millenniumi Filmklub. Idei témája: Család, kapcsolat, szerelem, vágy.

A filmek vetítését (szerda esténként 7 órai kezdettel) követően Németh Attila irányításával lehetőség nyílik a látottak megbeszélésére is.

Család, kapcsolat, szerelem, vágy

 

 

Kedvenc tan-párbeszédem:

A megrendült néző kérdezi a rendezőtől a filmet követően: „Ez valóban megtörtént?”

Látván az elért hatást a rendező erre csak annyit mond: „Most már igen.”

 

 

Az idei filmklub tematikája a címben felsorolt fogalmakkal írható körül. Tág ez a tematika, ugyanakkor ad egyfajta vázat ahhoz, hogy ne csak véletlenszerűen jöjjenek egymás után a filmek. Az emberiség egyik legősibb kérdését járjuk tehát körül a filmművészet nagy alkotásainak segítségével, igyekezvén kilépni az amerikai filmek dömpingjéből, figyelmünket elsősorban az európai és ázsiai filmművészetre irányozva.

Nem puszta filmtörténeti barangolást végzünk, nem komoly-komor filmelméleti tételeket illusztrálunk mozgóképekkel, és nem is vallásos-jámbor filmkockákat nézegetünk áhítattal. Hanem megmerülünk filmes történetekben, olyan „jól megcsinált” történtekben, amelyekben érdemes megmerülni: azaz izgulni, fájni, kérdezni, elbizonytalanodni, fellelkesülni, megrendülni. Azaz ülni ott a film után a vászon előtt, amikor már a stáblista pereg, és csak nézni bambán, miközben a fejünkben még mindig ott zajlik a film, immáron a mi filmünk, és csak nézni és töprengeni.

Aztán ott maradni egy pohár üdítőre vagy sörre, és megbeszélni, ki mit is látott a képeken, mit értett vagy nem értett belőlük, mi fogta meg vagy éppen hatott rá taszítóan, milyen képek égtek bele a retinánkba, milyen filmes eszközökkel fogta meg figyelmünket a rendező, stb. És miután a film által többek lettünk, többek leszünk a beszélgetésben részt vevők hozzászólásaival is. Több szem többet…

Németh Attila, tanár

           

 

Mi mindent is láthatunk tehát az őszi szemeszterben?

Okt. 5.

J. Hausner: Lourdes (2009)

Tartozásunk ez a film még az előző szemeszterből.

Egészen friss alkotás. És bár a címnek megfelelően valóban a híres Mária-kegyhelyen játszódik, nem igazán nevezhető vallásos filmnek. De gyönyörű, szikár, csöndes nézelődés fel-felvillanó élettöredékekkel, családtípusokkal, életstratégiákkal, vallásosság-fajtákkal: Mária köpenye alá benéz egy vallástalan tolókocsis lány.

 

Okt. 12.

M. Antonioni – W. Wenders: Túl a felhőkön (1995)

Az öreg Antonioni már bénán ül tolókocsijában, de fiatalabb és kongeniális rendezőtársa, Wenders segít neki megcsinálni egy régi filmtervét, amelyben négy egymástól független történetben négy gyönyörűséges nő körül pereg egy-egy kis történet. Szépség, vonzódás: szemlélődés. Mi is az, hogy kapcsolat?

 

Okt. 19.

L. van Trier: Hullámtörés (1996)

A Dogma-filmek atyjának óriási dobása. Felemelő (krisztusi?) házasságtörténet egy világvégi szigorúan protestáns faluban, ahol a templomtakarító lány egy fúrótornyon dolgozó „idegenhez” megy feleségül. Óriási rendezés, fantasztikus színészi alakítások, döbbenetes hatás. A zárást J. S. Bach adja. Meg a könnyeink és a kérdéseink.

 

Okt. 26.

T. Vinterberg: Születésnap (1998)

Semmi különös: egy tisztességben megőszült gazdag apa ünnepli vidéki kúriájában kerek születésnapját. Összegyűlnek gyerekei a világ különböző sarkaiból. És elindul az ünneplés, melynek során ez-az kiderül, a végén köpni-nyelni sem tudunk. A Dogma-filmek egyik mintadarabja: realistán, keményen a nagyon komoly dolgokról.

 

Nov. 9.

S. Bier: Hogy szeretsz? (2002)

Ifjú, boldog házaspár. Autóbaleset. A férj lebénul. Nem bírja ő sem, felesége sem. Utóbbi belemenekül egy kapcsolatba. Csak ennyi. De mivel dán a film, eláll a lélegzetünk a drámától. Mads Mikkelsennek, Nikolaj Lie Kaas-nak és Paprika Steennek, a modern dán film nagyszerű színészeinek fantasztikus alakításai egy újabb Dogma-filmben.

 

Nov. 16.

S. Golubovic: Csapda (2007)

Egy kevésbé ismert szerb rendező nemrég készült kemény, szigorú filmje a háború utáni Balkánról. Mit tegyen egy apa, ha a gyermeke életét megmentő műtéthez a pénzt „véletlenül” egy gyilkosság révén kaphatja meg az „ajándékozótól”? És mit szól ehhez felesége? Csapdahelyzet.

 

Nov. 23.

J. Menzel: Sörgyári capriccio (1981)

A cseh újhullám rendezőjétől egy örökéletű tündérmese a kisváros húszas évek béli cseh sörfőzdéjéről, az őrült Pepin bácsiról, egy végzetesen szép szőke hajfonatról és a szerelmetes férj szerelmének megpróbáltatásairól. Menzel képekben meséli újra Hrabalt: nagyok találkozása.

 

Nov. 30.

S. Mendes: Amerikai szépség (1999)

Minden szép, minden jó, mindenki aranyos, mindenki gazdag valahol egy amerikai kisvárosban. De jön a suliba egy új diák, aki megváltoztatja a Csunyus meg a Barbi osztálytársak életét. És rajtuk keresztül szüleikét. Majd kiderül, hogy nem minden annyira szép és aranyos és…

 

Dec. 7.

H. Hartley: A semmi ágán (1990)

Apa meg a „mindenhonnankirúgott” fia, anyja meg a „senkinemsemkell” lánya a nagyváros peremén. Sehogy se működnek a kapcsolatok, senkivel sem. De aztán közel kerül egymáshoz az a fiú meg az a lány, és kiderül, hogy köztük valahogy mégis működik az, ami másutt nem. Köréjük gyűlnek szelíden, s nézik, nézik őket a csillagok… A film eredeti angol címe: Bizalom.